• Domů
  • Blog
  • V náboru chybí zpětná vazba a princip “co slíbím, dodržím”

V náboru chybí zpětná vazba a princip “co slíbím, dodržím”

21. 11. 2023 Redakce Executivejob

Byl jsem osloven jednou z executive search agentur s tím, že mám ideální profil pro pozici CMO v privátně vlastněné firmě působící mezinárodně v rámci CE regionu. Pozvali mě na osobní seznamovací schůzku s majitelkou agentury - dosud jsme spolu nespolupracovali.

Majitelka mě nechala čekat v zasedačce přes 20 minut, aniž by mi kdokoli řekl, že bude mít zpoždění a jak dlouhé. Posléze dorazila, od začátku se chovala dost asertivně a sdělila mi, že má na mě už jen 20 min a že to musíme vzít rychle. Sdělila mi krátce úvodní info k tomu, o jakou firmu jde, jak výjimečná je, kdo všechno v ní figuruje, jak velký je tým a začala rozebírat můj profil, aniž by mě požádala o představení.

Lidé z korporátu: Do malé firmy nepoužitelní

Bylo evidentní, že můj profil předtím pořádně nečetla, přede mnou si ho pročítala nahlas a od prvního okamžiku pořád opakovala, že mám příliš korporatni kariéru, a že neví, jestli bych byl vhodný pro privátně vlastněnou firmu, kde nemají čas něco vymýšlet půl roku, jako se to dělá v korporátech.

Sdílela se mnou názor, že podle ní jsou lidé z korporátu zvyklí, že za ně rozhoduje někdo nad nimi, protože jen exekuují něco co jim "pošlou" z regionu nebo centrály a že jsou do soukromé firmy nepoužitelní.

Nevěděl jsem, proč tam jsem

Nicméně jsme se tím dostali k mému profilu. Začali jsme se bavit o mých kompetencích, zkušenostech v detailu… včetně toho, jak vysokou odpovědnost a rozhodovací pravomoc jsem kde měl, jak komplexní a složité situace jsem řešil (například odpovědnost za tvorbu strategie, její implementaci a hospodářské výsledky portfolia značek pro 13 největších trhů západní Evropy) nebo odpovědnost za marketing jednoho z největších obchodních řetězců v republice (lokální řízení a strategie).

Během této debaty se ukázalo, že v podstatě vůbec nerozumí tomu, co jí říkám (nebo nechce?). Ignorovala mnou prezentovaná fakta a příklady a stále kontrolovala svým stereotypem o korporátu, aniž by reagovala na cokoli z toho, co jsem říkal.

V podstatě jsem nevěděl proč tam jsem. Nezajímala se ani o další aspekty, důležité pro úspěch v dané roli.... např. můj leadership styl nebo přístup k různým situacím, krizový management apod.

Jsem moc drahej, ale to je v pořádku

Snažil jsem se tato témata nadnést, ale dala najevo, že to ji vlastně moc nezajímá.... neustále se vracela k mému korporátnímu profilu a pak mi řekla, že jsem "drahej".

Celý rozhovor byl veden velmi neprofesionálně. Pokud by mi na konci bylo sděleno, že se na danou roli nehodím, což jsem čekal, bylo by to v pořádku. Stane se, že se věci nepotkají.

Nicméně mi bylo sděleno, že se mi ozvou další týden s termínem pro schůzku u klienta. Další týden se nikdo neozval. Ke konci týdne jsem majitelce volal, opakovaně hovor nepřijala, zpět nezavolala....v pátek před půlnocí mi napsala strohou SMS, že neměla čas a ze mi zavolá v pondělí v určitý čas, jestli je to v pořádku.Odpověděl jsem, že je to v pořádku… Už se neozvala. I přes další moje pokusy, kdy jsem ji vybízel i k tomu, aby mi alespoň sdělila, co se odehrálo nebo třeba i jen to, že se situace změnila… Žádná odpověď.

Neprofesionalita velkého executive search hráče

Tato agentura není nevýznamná a taková neprofesionalita je za mě naprosto nepochopitelná. Otevřeně říkám, že neumím z mého hodnoceni úplne vyřadit ego, které každý v nějaké míře máme. Ale jsme jen lidé a pokud budujete svou kompetenci 20 let, tvrdě pracujete, uspějete ve vysoce konkurenčním mezinárodním prostředí, máte nějaký standard jednání a pak zažijete něco takového, přijde vám to nepochopitelné a upřímně si říkáte, jestli to máte za potřebí.

Jak za mě měl proces probíhat?

Standardně a profesionálně. Pokud mě někdo osloví a pozve mě, měl by vědět, koho zve a hlavně proč. Stejně jako já bych měl vědět, proč tam jdu. Měl by si udělat čas, hlavně napoprvé… nastavujeme nějaký vztah spolupráce. Pokud chce jen první rychlý screening, dá se udělat i jiným způsobem a neplýtvat časem na náročnou osobní schůzku. Měl by jednat s respektem, ne despektem.... i když mě chce stress-testovat, challengovat (což je v pořádku) atd.

Měl by rozumět problematice role, kterou obsazuje a umět pochopit důležité hodnoty kandidáta a kde požadavky naopak kandidát nesplňuje. Ne se omezit na obecné stereotypy - což je mimochodem velmi častý jev. U leadership rolí by se měl/a zajímat o styl vedení a rozvoje lidí, cross funkční kompetence, stakeholder engagement, přístup k různým typům misí apod....

V průběhu procesu s potenciálním zaměstnavatelem by měl/a pomáhat se zpětnou vazbou z pohovoru - ideálně se zúčastnit, ale i pomoci s facilitací procesu. Solidní komunikace a jednání - co slíbím, dodržím. Poskytnout i negativní zpětnou vazbu - byl bych rád i za SMS "Nejsem presvedčený/á o vašich kvalitách nepošlu vás dál" nebo "Klientovi nevyhovuje váš profil". Lepší něco než nic.

Z této a několika zkušeností z posledních let si odnáším zklamání ze zhoršující se kvality práce recruiteru a headhunterů. Přičítám to málo konkurenčnímu trhu, na kterém klesá kvalitativní standard - moje subjektivní zkušenost nejen jako kandidáta, ale mnohem častěji jako hiring manažera.

Moje osobní zkušenost mi říká, že je na našem trhu jen velmi malý/omezený počet kvalitních headhunterů a jsem rád za těch pár, s kterými dlouhodobě spolupracuji. Například Klára Tomášková z KSearch, Michal Vajskebr z SpenglerFox, Roman Molek z Transearch.

Autor: Anonym

Odvětví: FMCG

Přečíst další zkušenosti
Výpis článků

Proč hledat práci na ExecutiveJob.cz?

  • Získáte u nás možnost reagovat na seniorní manažerské pracovní příležitosti
  • Registrace je u nás zdarma a zabere Vám maximálně 3 minuty
  • Můžete využít neviditelného režimu, nikdo se nedozví, že hledáte novou kariérní výzvu
  • Získáte 10% slevu na všechny naše služby, například na vytvoření profesionálního CV nebo LinkedInu. 
  • Budete na očích - spolupracujeme s 15 top headhuntery v ČR
  • Změníme Vaše hledání nové kariérní výzvy v zážitek

Získejte mzdový průzkum trhu

Zapojte Vaši firmu do průzkumu odměňování Pay-Fair a získejte podrobná data o mzdách, bonusech, benefitech a také kategorizace všech rolí ve firmě.

Do 15. března navíc získáte 50% slevu a další výhody.