• Domů
  • Blog
  • Díl 3. Michal Krčmář: Jak jsem chtěl být marketingovým ředitelem Bageterie Boulevard

Díl 3. Michal Krčmář: Jak jsem chtěl být marketingovým ředitelem Bageterie Boulevard

07. 11. 2023 Redakce Executivejob

Bageterie Boulevard. Značka, o které si většina z nás myslí, že přišla z Francie a na našem trhu provozuje pouze franšízy. Krásné provozovny dominující dřevem a hrdou žlutou barvou, domácí bagety plněné produkty z rukou renomovaných šéfkuchařů, s puncem značky Masterchief. K tomu navíc hezky vymyšlený příběh o vzniku za dob okupované Paříže a skvělý copywriting od externích agentur. Jenže pod pozlátkem se skrývají divoké devadesátky české společnosti Crocodille. Přečtěte si příběh, jak jsem se chtěl stát marketingovým ředitelem krásné značky a jak to dopadlo. Kdyby se vám chtělo smát, klidně si dojděte na záchod a pokračujte ve čtení později. Jdeme na to. Díl 3....

A co chod marketingového oddělení? Zjistil jsem, že existuje nějaký marketing budget, ale ten nikdo z týmu nespravuje, vše si hlídá a řeší sám pan majitel a v týmu vlastně ani neznají výši budgetu a jeho návaznost na obrat či reportingy. Veškerá strategická rozhodnutí dělá jen pan majitel a marketingovému týmu, prostřednictvím paní MH, jen rozdává úkoly. Pan Cichoň se nenechá ovlivnit žádným názorem, jeho myšlenky jsou prý svaté. Paní MH byla překvapena, že se hledá nový marketingový ředitel, protože si je jistá, že jestli jednou pan Cichoň udělá zásadní krok a nechá firmu převést ze společnosti řízené majitelem na firmu manažersky řízenou, určitě se prý nikdy nevzdá architektury a marketingu.

Nápad na expanzní trh a odůvodnění expanze.

Soudila tak z vlastních pocitů, nikoliv ze znalosti firemní strategie. Nadhodil jsem i téma firemního strategického marketingu, ale narážel jsem bohužel stále do zdi. Ne, že by paní MH nechtěla odpovědět, ale prostě nevěděla – vlivem neznalosti procesů ve firmě i značných rezerv v marketingových kompetencích. Ukázal jsem jí tak organigram, který mi byl zaslán s nabízenou pozicí, tak se zasmála, že to vidí poprvé a že vlastně nikdo v marketingu nemá jasně definovanou pozici, všichni dělají všechno, bez koncepce a dlouhodobých strategických termínů. Většina tasků se tak řeší ve formě „asap“. Paní MH je marketing manager, stejně jako většina kolegů. Z důvodu, že tam je nejdéle, komunikuje s panem Cichoněm.

Můj dotaz na nabízenou pozici Creative Managera brala taky s úsměvem. Řekla mi, že si mě vlastně dokáže představit na pozici šéfa online marketingu, protože tomu rozumím a paní, která to aktuálně dělá, se věnuje víc vývoji a online marketing ji stejně nebaví, chce se soustředit jinam. Pak dodala, že vlastně zvládám skvěle i PR a že tam je taky dost tlačí bota, protože tam není nikdo, kdo by to teď pořádně dělal. Z juniorního accounta, který má hlídat tiskoviny na provozech, jsem byl najednou šéf online marketingu a PR manager. Tak sláva, jaká příjemná změna.

Po dvou hodinách absolutně neřízeného rozhovoru, který lítal zleva doprava a zpět, jsem to trošku nezdvořile musel ukončit já. Převzal jsem otěže debaty a aktivně se zeptal, jestli si mě paní MH dokáže představit jako člena týmu, který by byl přínosem pro celou firmu BB? Odpověděla, že určitě ano, že mám spoustu zkušeností, které se firmě hodí. Nutno zmínit, že jsem si dělal čárky a za dvě hodiny jsem slyšel sedmadvacetkrát frázi „máme toho moc, nic nestíháme“. Jestli ono to nebude tou organizací práce a absencí strategických plánů, včetně kooperace s HR?

Paní MH mně šla ještě ukázat novou cvičnou kuchyni, která byla moc hezká, a velký open space, kde sedí marketing. Open space taky podle toho vypadal, asi netřeba víc rozebírat. Na můj dotaz, kde bych tedy seděl já, odpověděla „to netuším, tady není ani jedno volné místo a další se sem dát nedají“. Na závěr mě paní MH požádala, jestli bych jí mohl poslat portfolio svých grafických prací. Říkal jsem si pro sebe: „Proč, proboha? Nastupuji snad jako grafik? Vždyť moje grafické a kreativní kompetence všichni viděli v kejsce – i když paní MH prý kejsku neviděla, ukazoval jsem ji na místě.“ Ale co, slíbil jsem, že pošlu. Rozloučili jsme se a já jel domů s myšlenkami, že tohle teda fakt ne. Volal jsem ještě s prosbou o konzultaci kamarádům, kteří vedou firmy nebo dělají HR a osobní rozvoj (děkuji Michal Finta, Petr Přenosil, MBA a Michal Jeník), a ti mi říkali: „Opovaž se do něčeho takového nastoupit, už jsme ti to říkali před měsícem!“. Věděl jsem, že sem opravdu nechci, ale zajímalo mě, kam až tato absurdita může zajít. Pokračoval jsem v náborovém řízení dál. Ještě večer jsem odeslal obsáhlé „confidental“ portfolio paní MH.

Když expanze do Dánska, tak LEGO, to dá rozum!

V pátek 21. července jsem se spojil s mými referenčními kontakty. Dvěma nevolali z BB vůbec (1 nadřízený a externí business partner), dvěma volali (1 nadřízený a 1 podřízený kolega). Referenční kontakty mi říkali, že to byl telefonát na 3-5 minut, volala jim první dáma z HR, ptala se na spolupráci se mnou a říkala jim, jak mi museli nabídnout nižší pozici, protože nemám na to, abych řídil celý marketing firmy BB – prý nikoliv odbornou kompetencí, ale manažerskými dovednostmi. Prý by si tam představovali nějakého dravého businessmana a manažera, který vlastně toho nemusí tolik vědět o marketingu. Jaká změna!

Mně bylo řečeno panem majitelem něco o stejné startovací čáře, aby to bylo fér. Proč nejednají na rovinu a neřeknou mi takovou informaci na přímo? Bojí se snad HR oddělení z firmy BB nepříjemné pravdy? Nechal jsem to být a dál se bavil náborovým procesem. Deset dní se nic nedělo. V pondělí 31. července mi volá nějaká druhá paní z HR, že jsem paní MH nedodal portfolio. Řekl jsem, že jsem ho zcela jistě odesílal a že se přesvědčím, jestli nenastala někde technická chyba. Odpoledne se dívám a vlivem velkého objemu dat e-mail skutečně neodešel, a to přesto, že většina byla odkazována na cloud. Vše jsem tak zabalil a s omluvou okamžitě poslal ještě jednou, vše linkované na cloudové uložiště, do rukou paní MH, všechny dámy z HR jsem dal do kopie. Škoda, že nepoukázali na tuto skutečnost dřív.

A nakonec jeden turistický #instapoint, jehož architekturu jsem generoval pomocí GOOSEBERRY AI.

Pokud jsem si myslel, že najednou věci naberou rychlý spád, abych mohl nastoupit ještě v srpnu, byl jsem na omylu. Dalších deset dní se nic nedělo. Ticho po pěšině. Až ve středu 9. srpna přišel takový ten automatický generický e-mail, jak Crocodille děkuje za účast ve výběrovém řízení na pozici ředitele marketingu Bageterie Boulevard, ale že byla dána přednost jiným uchazečům, kteří lépe vyhovují svým profilem. Říkám si „OK. To jsme si řekli, že ředitele marketingu BB dělat nebudu, že mám nabídku na jinou pozici – creative managera“. Asi ten automatický zamítavý e-mail vygeneroval nějaký automat, když v HR zaškrtli nějaké políčko. Nevím, jak toto v HR přesně funguje. A tak jsem čekal dál, co se bude dít.

Nestalo se nic a čekání už mi přišlo dlouhé. Řešil jsem otázku, jestli není hloupé a drzé se už potřetí připomínat. Nakonec jsem v pondělí 21. srpna poslal první dámě z HR dotaz s informací, že mi před dvěma týdny přišel generický e-mail se zamítnutím na pozici marketingového ředitele, že tomu rozumím, protože tuto pozici jsme si zamítli společně a jak tedy budeme pokračovat dál v mém nástupu na pozici creative manažera, podle původní domluvy. Zároveň jsem připomněl poslední flow, kdy jsem čtyři týdny nedostal zpětnou vazbu na můj rozhovor s paní MH, potažmo ani na referenční kontakty. Za další dva dny od mého dotazu, ve středu 23. srpna mi dopoledne volá první dáma HR. Jsem zrovna na schůzce, napíši tak automatickou SMS, s dotazem na pozdější zavolání. Volám ihned po schůzce ve 12:47. První dáma HR to po dlouhém vyzvánění zvedne a naprosto arogantně a nepříjemně mi řekne, že teď na mě rozhodně nemá čas, že je na obědě a že mi všechno napsala do mailu, ať se laskavě podívám. Uff, trochu ledová sprcha. Něco mi říká: „Kámo, to asi nedopadne“. Skutečně zde byl e-mail, kde v jedné větě bylo napsáno, že zamítnutí se vztahuje i na pozici creative managera, na kterou mi byla zaslána nabídka. Obratem jsem tedy odepsal, že mě toto rozhodnutí velmi překvapilo a po veškerém dlouhodobém úsilí nad osobními jednáními s několika lidmi napříč celou firmou, včetně pana majitele, nápady, case study, zaslaným portfoliem, závaznými nabídkami, dostanu jen strohý generický e-mail, ještě s nepřesnou informací. Požádal jsem tak ještě jednou, jestli mohu získat krátkou zpětnou vazbu, co k tomuto rozhodnutí vedlo, abych celé výběrové řízení mohl uzavřít i sám v sobě a poučit se tak do dalšího kariérního života. Odpověď už jsem nikdy nedostal. A takto končí, milí kolegové, jedna odstrašující HR pohádka o tom, jak jsem se málem stal marketingovým králem Bageterie Boulevard. Budu rád, když mi odborníci z HR dají zpětnou vazbu, kde byla chyba u mě a kde na straně BB.

Děkujeme za pozornost, pokud chcete pomoci s kreativitou, brandingem i SoMe, ozvěte se mi. Čas je můj přítel.

Btw Minulý týden mi říká jeden kamarád z digitální agentury: „Ty jsi chtěl do BB? Haha, a jak to dopadlo? Že to uhodnu? A viděl ses i s Psychoněm? Ty nevíš, že se mu tak ve světě businessu říká?" To jsem nevěděl.

Mgr. Michal Krčmář, Marketing Interim & AI Pioneer

Harmonogram náboru do BB v kostce:

    1. 2023 zasláno CV (CZ, EN) a motivační dopis
    1. 2023 pozvánka na první kolo pohovoru
    1. 2023 první kolo osobního pohovoru
    1. 2023 zadání na case-study / DL 5. 5.
    1. 2023 odeslána case-study (CS)
    1. 2023 zdvořilé připomenutí se
    1. 2023 zpětný telefonát z BB, chvála CS
    1. 2023 žádost o obhajobu CS u majitele / dovolená v HR
    1. 2023 žádost o obhajobu CS u zastupující osoby
    1. 2023 HR netuší, kdo jsem a co chci
    1. 2023 zastupující HR osoba volá s termínem schůzky s majitelem
    1. 2023 schůzka s majitelem na 7 minut bez obhajoby CS
    1. 2023 připomenutí se majiteli SMSkou, večerní telefonát majitele s nabídkou
    1. 2023 konkrétní nabídka na nižší pozici s potvrzením do 3. 7.
    1. 2023 potvrzení nabídky, telefonát z HR, že jsem se unáhlil
    1. 2023 žádost o reference a setkání s budoucí přímou nadřízenou MH
    1. 2023 odeslány 4 referenční kontakty
    1. 2023 odeslán referenční testamonial 8 osob
    1. 2023 odpověď z HR, že jsou dovolené a nemají čas ověřovat reference
    1. 2023 další osoba z HR žádá o osobní údaje do smlouvy k nástupu
    1. 2023 telefonát s budoucí přímou nadřízenou MH
    1. 2023 domluvená schůzka s MH
    1. 2023 MH přesunula schůzku na 14. 7.
    1. 2023 MH přesunula schůzku na 17. 7. 13:00
    1. 2023 MH přesunula schůzku na 17. 7. 16:00 v centru, potvrzeno 17:00
    1. 2023 MH přesunula schůzku z centra do Hloubětína, čas platí
    1. 2023 zmatky se správnou budovou, schůzka s MH, chybné odeslání portfolia
    1. 2023 volám si s mými referenčními kontakty, BB ověřilo 2 ze 4
    1. 2023 volá HR a urguje portfolio, správné odeslání portfolia (grafického)
    1. 2023 dotaz na obdržení portfolia a termín nástupu
    1. 2023 automatický generovaný mail o zamítnutí pozice MŘ
    1. 2023 připomínám se s novou pozicí a ptám se na další postup
    1. 2023 arogantní telefonát z HR a jedna věta v mailu, že mě nepřijímají na žádnou pozici
    1. 2023 dotaz na zpětnou vazbu a odůvodnění …doteď bez reakce, vydrželi byste tento Marathon?

Přečíst další zkušenosti
Výpis článků

Proč hledat práci na ExecutiveJob.cz?

  • Získáte u nás možnost reagovat na seniorní manažerské pracovní příležitosti
  • Registrace je u nás zdarma a zabere Vám maximálně 3 minuty
  • Můžete využít neviditelného režimu, nikdo se nedozví, že hledáte novou kariérní výzvu
  • Získáte 10% slevu na všechny naše služby, například na vytvoření profesionálního CV nebo LinkedInu. 
  • Budete na očích - spolupracujeme s 15 top headhuntery v ČR
  • Změníme Vaše hledání nové kariérní výzvy v zážitek

Získejte mzdový průzkum trhu

Zapojte Vaši firmu do průzkumu odměňování Pay-Fair a získejte zdarma grading a kategorizace všech rolí ve firmě.

Pokud se přihlásíte mezi prvními 50, můžete využít 50% slevu na podrobná data o mzdách, bonusech a benefitech.