• Domů
  • Blog
  • Jaká je správná struktura manažerského životopisu a proč?

Jaká je správná struktura manažerského životopisu a proč?

26. 07. 2023 Tomas Drazny

Životopis je ten nejdůležitější marketingový materiál, který jste kdy drželi v ruce. Proč? Ovlivňuje totiž Vaši (nejen) pracovní budoucnost a spokojenost na dalších ideálně alespoň několik let. Popis a informace ke každé z pracovních pozic, které jste zastávali, jsou jedny z obsahově nejstěžejnějších informací, které CV obsahuje, proto by měl obsah dávat čtenáři Vašeho CV co největší smysl a souvislosti.

Často se setkánáme s životopisy, kde je soubor pracovních pozic a společností, ve kterých člověk pracoval, ale vlastně tam úplně chybí ty nejdůležitější informace, které umožní HR nebo headhunterovi správně a jednoduše pochopit kontext jednotlivých pracovních zkušeností, hierarchie, týmů, Vaší role apod.

Proto jsme pro vás v ExecutiveJob vytvořili tento krátký návod, jak (podle nás a našeho zdravého rozumu, zkušeností a kritického přemýšlení) správně vystavět strukturu pracovní pozice v manažerském CV.

Můžete ji využít pro svůj životopis. Zajistíte si tak, že bude přehledný a že HR ve firmě nebo headhunter správně pochopí kontext a přidanou hodnotu Vašeho působení v jednotlivých společnostech, kde jste pracovali.


Struktura informací u pracovní pozice v manažerském CV:

od (měsíc/rok) - do (měsíc/rok)
Název společnosti zaměstnavatele
  • Link na webové stránky společnosti
  • Odvětví (Obrat: 000, Počet zaměstnanců: 000), lokalita působení na pozici
Název pozice
  • Počet podřízených: 00, z toho přímých podřízených: 00
  • Reporting: Název pozice, které kandidát reportoval

Klíčové odpovědnosti:

  • Doplnit
  • Doplnit
  • Doplnit
Klíčové úspěchy:
  • Doplnit
  • Doplnit
  • Doplnit

Důvod k odchodu: Popis důvodu k odchodu z pozice


Ale proč to všechno?

Řekněme si něco také k tomu, proč jsou jednotlivé informace u pozice důležité. Na trhu je mnoho rad, jak má vypadat životopis, všimli jste si ale, že často není řečeno, proč by to tak mělo být? Když nevíte, proč, tak ty rady nenásledujte, poraďte se s někým, kdo Vám umí vysvětlit důvod. My se o to pokusíme nyní.

Není Generál jako Generál

Sotjí před Vámi dvě osoby, jedna Vám řekne, že pracuje jako Generální ředitel společnosti, druhá osoba Vám řekne, že pracuje také jako Generální ředitel společnosti. No a vy je berete jako dva Generální ředitele*ky. Avšak jenom do té doby, když Vám řeknou, že jeden z nich vede společnost o 7 zaměstnancích a druhý se podělí o fakt, že jeho firma má 7000 zaměstnanců. Vaše perspektiva se s touto souvislostí změní.

Velikost společnosti (ať už vyjádřená obratem nebo alespoň počtem zaměstnanců) dá HR nebo headhunterovi potřebný kontext, stejně jako informace o tom, komu jste reportovali, nebo jaké jste vedli týmy. Názvosloví pozic se v různých firmách může totiž používat různě. Typlogicky třeba takový Sales Manager může v jedné společnosti znamenat Obchodní zástupce v jiné ale klidně Obchodní ředitel. Pokud je však v CV jenom název pozice, jak to věšinou bývá, tedy bez kontextu, nejde vyčíst nic dalšího. To vyplyne až z konextu, jestli Sales Manager reportuje Generálnímu řediteli a má tým 5 podřízených (= Obchodní ředitel) a nebo jestli Obchodnímu řediteli reportuje a tým nemá žádný (= Obchodní zástupce).

Headunteři a HR Vás potřebují ukotvit v rámci hierarchie společností, ve kterých jste působili a také znát jejich velikost, aby mohli lépe vyhodnotit, jestli jste správný fit pro tu jejich.

Není tak důležité, co jste kde dělali, ale co jste kde udělali

Když executive search konzultanti nebo HR uvidí ve Vašem životopise, že jste jako Obchodní ředitel/ka

  • vedli obchodní tým,
  • nastavovali obchodní strategii společnosti,
  • udržovali jste vztahy s důležitými zákazníky,
  • reportovali jste obchodní výsledky vedení společnosti,
  • optimalizovali jste procesy a zaváděli nové CRM,

co se ve skutečnosti dozví důležitého? Nic. Vůbec nic. Když Vás někdo najímá, nezajímá je, co jste kde dělali, zajímá je, co jste kde udělali (ve smyslu dokázali). Samotný fakt, že jste vedli obchodní tým totiž neříká nic o tom, jestli dobře. ATo že jste měli na starosti největší klienty neznamená, že z nich firma měla byznys a to, že jste zaváděli nově CRM neříká nic o tom, jestli v tom poté nebyl potom náhodou ještě větší chaos než před tím. Odpovědnosti, které jste měli v jednotlivých rolích tedy nejsou stežejní informace, kterou byste měli u pozic uvádět.

Naprosto klíčovou informací jsou totiž úspěchy. Firma si Vás nenajme jen proto, že jste někde něco vedli. Potřebuje vědět, že jste to vedli dobře. A to je důlěžité v životopise představit vypsáním klíčových úspěchů u každé pozice, např. takto:

  • nastavení nové obchodní strategie vedoucí k navýšení objemu obchodu o dvouciferný růst nebo o 20 % nebo v řádech jednotek milionů v průběhu následuícího roku
  • restrukturalizace obchodního týmu a zvýšení efektivity obchodních výsledků týmu o 25 %
  • optimalizace procesů, zavedení CRM, které přineslo navýšení odbavených obchodních aktivit týmu v průměru o 45 %

Pamatujte, byznys je o číslech až v první řadě a tedy Váš další zaměstnavatel si Vás najme právě kvůli nim. Ukažte jim tedy, jaké máte za sebou v předhcozích rolích.

Někdy je pochopitelně složitější než u obchodu prezentovat čísla. V tom případě prezentujte nápady, optimalizace procesů, vedení projektu, ve kterém jste dodrželi deadline a budget, jakýkoliv nápad, na který jste na jednotlivích rolích pyšní, že za vámi zůstal.

Vždycky jde nějaký úspěch formulovat, pokuste se o to, na pohovoru se Vás na to totiž stejně zeptají.

Klíčové úspěchy uveďte u každé pozice ve speciální sekci s vlastním nadpisem, jinak si jich nikdo nevšimne. True story.


Rádi Vám poradíme nejen s profi manažreským CV a efektivním nastavením Linkedinové profilu, ale také v celkové orientaci v přemýšlení hlavních stake-holderů na trhu práce (HR a headhunterů) a v navigaci pracovním trhem pomocí naší služby Kariérního poradenství. Zjistíte tak mimo jiné, jak se dozvědět i o pracovních nabídkách, o kterých trh ještě vůbec neví, a také dostanete konkrétní návod, jak co nejefektivněji přistoupit k hledání Vaší další pracovní výzvy.

Kariérní poradenství
Výpis článků

Proč hledat práci na ExecutiveJob.cz?

  • Získáte u nás možnost reagovat na seniorní manažerské pracovní příležitosti
  • Registrace je u nás zdarma a zabere Vám maximálně 3 minuty
  • Můžete využít neviditelného režimu, nikdo se nedozví, že hledáte novou kariérní výzvu
  • Získáte 10% slevu na všechny naše služby, například na vytvoření profesionálního CV nebo LinkedInu. 
  • Budete na očích - spolupracujeme s 15 top headhuntery v ČR
  • Změníme Vaše hledání nové kariérní výzvy v zážitek

Získejte mzdový průzkum trhu

Zapojte Vaši firmu do průzkumu odměňování Pay-Fair a získejte zdarma grading a kategorizace všech rolí ve firmě.

Pokud se přihlásíte mezi prvními 50, můžete využít 50% slevu na podrobná data o mzdách, bonusech a benefitech.